Rámcový vzdělávací program: | Elektrotechnika |
Školní vzdělávací program: | MECHATRONIKA (PRŮMYSLOVÁ AUTOMATIZACE) |
Kód oboru: | 26-41-M/01 |
Uchazeč o tento studijní obor uvádí na přihlášku obor:
Obor (školní vzdělávací program) MECHATRONIKA vychází z rámcového vzdělávacího programu (RVP) 26-41-M/01 elektrotechnika. Příprava žáků je zaměřena na automatizaci, informační technologie, elektrotechniku, elektroniku a strojírenství. V rámci studia žáci získají teoretické znalosti a praktické dovednosti z různých druhů automatizace, např. z programovatelných automatů, jednočipových počítačů, uživatelských systémů, SCADA systémů. Výuka se věnuje automatizovaným výrobním systémům, pneumatickým systémům, číslicově řízeným strojům, průmyslovým robotům a manipulátorům a robotickým linkám, dále elektrotechnice a elektronice, programování, IoT zařízením v průmyslu a softwarům pro počítačový návrh.
TECHNICKÁ DOKUMENTACE A PROTOTYPOVÁNÍ – v rámci technické dokumentace se žáci naučí teoretické a praktické znalosti z vytváření technické dokumentace, tj. vytváření výkresové dokumentace součástí, elektrotechnických schémat a základů čtení stavební dokumentace. Zároveň získají praktické dovednosti z vytváření elektrotechnické dokumentace na počítači a také z počítačových aplikací určených pro konstruování (AutoCAD a Autodesk Inventor Professional). Dále se žáci seznámí s výrobou prototypů formou rychlého prototypování (3D tisku), k tomu mají dispozici 16 3D tiskáren (technologie FFF a SLA).
ELEKTROTECHNIKA A ELEKTRONIKA – v rámci elektrotechniky žáci získají teoretické a praktické dovednosti z elektrotechniky a elektroniky, pokrývající znalosti ze stejnosměrného a střídavého proudu, elektrotechnických součástech, obvodů a zařízení. Z praktických znalostí získají znalosti z elektrotechnických měření, technické diagnostiky, zapojování elektrotechnických rozvodů a rozvaděčů, výroby plošných spojů chemicky i mechanicky na frézce pro výrobu plošných spojů.
AUTOMATIZACE (MECHATRONIKA) – v rámci této oblasti se žáci seznámí s různými možnostmi automatizace průmyslových zařízení, navrhování mechatronických systémů a jednotlivými automatizačními prvky. Z praktických dovedností se žáci naučí programovat PLC automaty dle normy IEC 61 131, současně se naučí programovat i PLC automaty v prostředí CODESYS a také automaty SIEMENS, který je jedním z lídrů v automatizaci. Konkurenční výhodou absolventů je, že automaty se kterými se seznámí se používají jak v průmyslové automatizaci, tak v automatizaci budov. Současně prostředí CODESYS podporuje mnoho výrobců automatizačních prvků, čímž se žáci také stávají žádanějšími na trhu práce. Dále se žáci věnují zejména uživatelským rozhraním a SCADA systémům. Dalším prvkem, který umožňuje řízení jsou jednočipové počítače, kterým se praktická část výuky věnuje, ty jsou alternativou pro PLC automaty, uplatnitelné např. i v internetu věcí (IoT), či sledování procesů ve výrobě.
STROJÍRENSTVÍ – v rámci oblasti strojírenské technologie žáci získají znalosti a dovednosti z technických materiálů, včetně moderních materiálů, např. hliníkových a hořčíkových slitin, či kompozitních materiálů. Dále žáci získají znalosti a dovednosti z různých výrobních technologií od tváření po technologie obrábění, včetně nekonvenčních technologií a dále pak znalosti z kontroly kvality (metrologie). V rámci počítačové podpory se žáci naučí programovat a seřizovat číslicově řízené stroje a to jak pomocí základního programování pomocí ISO kódu.
ROBOTIKA A AUTOMATIZOVANÉ LINKY– v rámci oblasti zaměřené na robotiku a automatizované linky žáci získají praktické znalosti a dovednosti z jednotlivých druhů aktorů, tj. elektrických pohonů, pneumatických a hydraulických mechanismů. Naučí se navrhovat, simulovat a sestavovat pneumatické mechanismy a zároveň je propojovat do automatizovaných celků řízených PLC automaty. Zároveň se seznámí s návrhem automatizovaných linek s možností ověření jejich funkce v rámci virtuální reality. Dále se seznámí s robotizovanými pracovišti a to jednak s robotickými rameny s krokovými motory a také průmyslovými roboty, jejich seřizováním, oživováním a programování, vč. simulace v rámci virtuální reality. Zároveň se seznámí s kamerovými systémy užitými pro identifikaci objektů v prostoru robotizovaných pracovišť. Škola má k dispozici 7 robotických ramen a průmyslových robotů.
přijímací řízení:
Daniela Milotová daniela.milotova@sps-prosek.cz, 286 028 344
odborné dotazy:
Ing. Lukáš Procházka lukas.prochazka@sps-prosek.cz
žáci mohou získat:
– Mechatronika je perspektivní obor, kde je na trhu práce nedostatek kvalifikovaných pracovníků a zároveň je nosným technickým oborem v Německu,
– absolvent oboru může kdykoliv po absolvování studia získat odbornou způsobilost pro práci v elektrotechnice dle vyhlášky 50/78 Sb.,
– obor reflektuje moderní poznatky v oboru (Robotika, umělá inteligence, IoT zařízení, …),
– je kladen důraz na praktickou část studia, která je realizována v moderně vybavených laboratořích a dílnách,
– ŠVP oboru byl zpracován na základě požadavků z praxe,
– ve 4. ročníku je vyučován odborně zaměřený cizí jazyk,
– ve 4. ročníku si žáci mají možnost zvolit úroveň semináře z matematiky, včetně úrovně s vysokoškolskou matematikou,