Na Staroměstské radnici v Brožíkově sále se ve středu
13. 3. 2024 uskutečnila slavnostní ceremonie úspěšných absolventů Mezinárodní
ceny vévody z Edinburghu (DofE), mezi kterými byli i úspěšní absolventi DofE
programu z DofE centra SPŠ na Proseku. Ti obdrželi z rukou vedoucího oddělení volného času odboru školství, mládeže a sportu HMP Mgr. Luboše Čuty a výkonného ředitele DofE v České republice Mgr. Tomáše Vokáče, Ph.D. mezinárodní certifikát a odznak. SPŠ na Proseku je jednou ze 320 institucí, která realizuje program DofE v ČR.
Vzdělávací program DofE pomáhá mladým lidem lépe poznat sama sebe, získat nové
dovednosti a vytrvat. Přináší jim možnost zapojit se do osvědčeného programu, který založil princ Philip, vévoda z Edinburghu. Spočívá v tom, že se mladí lidé ve věku od 14 do 24 let alespoň jednu hodinu týdně věnují aktivitám ze tří oblastí (pohyb, dovednost a dobrovolnictví). U každé aktivity si stanoví určitý cíl, který je bude motivovat a posouvat dál. Na závěr ještě absolvují cvičnou a ostrou týmovou expedici. Úspěšní absolventi získají na slavnostní ceremonii odznak a mezinárodně uznávaný certifikát. Program DofE motivuje v osobním
rozvoji, smysluplném trávení volného času a přináší klíčové dovednosti pro
budoucí studium i kariéru.
Tiskovou zprávu z DofE ceremonie vydanou HMP naleznete ZDE.
Zaujal tě program DofE a chceš se o něm dozvědět více, či se rovnou zapojit? Více informací se dozvíš na webech www.dofe.cz, www.dofeprosek.cz nebo kontaktuj osobně či emailem koordinátora programu na naší škole Ing. Vladimíra Křivku, Ph.D.
DofE je volnočasové neformální vzdělávání, které má důležité přínosy:
Přínosy pro mladé:
– rozvoj všestrannosti, odolnosti, vytrvalosti, adaptability
a sebedůvěry
– aktivní a smysluplné trávení volného času
– rozvoj kritického a kreativního myšlení, schopnosti řešit
problémy, posílení leadershipu
– posílení přátelství a vztahů v kolektivu
– zlepšení komunikačních dovedností a týmové spolupráce
– získání zkušeností v outdoorových aktivitách, poskytování
první pomoci, jednání v krizových situacích
– prevence a snížení násilí a šikany
– příprava na život a kariéru
– zapojení do mezinárodní komunity, zisk prestižního
certifikátu
– podpora sociálně slabých či jinak znevýhodněných mladých
lidí mají možnost čerpat ze Sociálního fondu DofE.
Přínosy pro vzdělavatele:
– realizace globálního neformálního programu osobního
rozvoje žáků
– zlepšení vztahu mezi žákem a učitelem
– nástroj k posílení motivace pedagogů i žáků
– zapojení méně aktivních žáků, propojení jednotlivých
ročníků
– další vzdělávání pedagogů, školení akreditovaná
MŠMT
– rozvíjení spolupráce a partnerství s dalšími vzdělávacími
institucemi v ČR i zahraničí
– všestranný rozvoj
– moderní aplikace na monitoring programu.
Celkové přínosy pro region :
– podpora prestižního mezinárodního vzdělávacího programu
pod záštitou britské královské rodiny
– podpora globální organizace neformálního vzdělávání,
mezinárodní přesah (tzv. „The Big 6“)
– zvýšení sociálních a praktických kompetencí mladých,
zapojení do komunitního života
– vedení mladých k samostatnosti, odpovědnosti,
adaptabilitě
– propagace v místních, národních a regionálních
médiích
– lokální, národní a globální slavnostní předávaní ocenění,
umožňující propojení mladých lidí s významnými osobnostmi
– zástupci města jsou zváni na významné a zajímavé události
a akce Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu s účastí členů britské královské rodiny
Souvislost DofE a rámcového vzdělávacího programu:
Program DofE svými hodnotami se některými parametry odráží v
rámcových vzdělávacích programech jak pro základní, tak pro střední školy a
gymnázia. Nejvíce se principy programu DofE odrážejí ve vzdělávací oblasti
Člověk a jeho svět či Osobní a sociální výchově. Dovednosti, které rozvíjí, pak primárně spadají do kompetencí sociálních a personálních, kompetencí k
podnikavosti a občanských kompetencí. Účast v programu mimo jiné podporuje:
– utváření pracovních návyků v jednoduché samostatné i
týmové činnosti
– posuzování fyzických a duševních možností a schopnosti sebereflexe
– stanovování si cílů a priorit s ohledem na osobní
schopnosti
– zájmovou orientaci i životní podmínky
– motivaci k dosažení úspěchů
– uvědomění si hodnoty lidské spolupráce.
Ing. Bc. Vladimír Křivka, Ph.D.